zondag 23 augustus 2015

Lijmen

Nu moeten alle handafdrukken aan elkaar gelijmd worden. Net zoals bijen (de zwerm) tegen elkaar geklonterd zitten. Er is geadviseerd om op de polyester dubbelcoat lak een transparante kit/lijm te gebruiken. Daarmee maak je het te lijmen oppervlak groter en vul je de gaten op. Maar de lijm lost de dubbelcoat op (reageert dus) en om de vlakken te verlijmen dien je alle elementen zeker een uur tegen elkaar te houden, dat is onmogelijk !!  De elementen zijn te grillig! Telefoneren met Bison. De vriendelijke meneer stuurt proefmonsters op, maar de te verlijmen oppervlakken zijn te klein en zelfs met de plastic lijm moet je de elementen minimaal 15 minuten tegen aan elkaar houden en dat duurt ook te lang, want het zijn er 1500. Vastzetten met plakband, elastieken, nylonkousen. Onmogelijk, te zwaar. Wat dan? Pinnen? Dat gebruik je in de wereld van de modelbouw. Ik maak de moeilijkste keuze in dit proces. Ik boor een gaatje van 0.7 mm in elke handafdruk. Met dat gaatje maak ik de elementen opnieuw kwetsbaar voor weersinvloeden, maar ik kan niet anders. Ik verbind de elementen met lucifers en houtlijm. Het lukt tot 10 stuks, dan valt  alles uit elkaar. Ik bind er opnieuw elastieken om heen, ik kom tot 20 stuks, maar het is niet houdbaar met 1500 stuks. Ook dit is te zwaar. De wanhoop nabij. Gelukkig krijg ik bezoek van een vriend die oppert dat je de elementen kunt aanrijgen. Grappig, ik ben opgeleid in textiele vormgeving. Dat betekent dat er twee gaatjes in elk element moet komen. Hoe krijg ik de handafdrukken die gevormd zijn van papierpulp straks opnieuw weersbestendig? Er zit niets anders op. Ik reis stad en land af voor roestvrij stalen draad in de juiste dikte. Ik maak eerst een basisvorm van kippengaas op de houten sokkel, een soort mat waarop je knoopt. Werken met een dubbele "draad". Het moet lukken. Ik geloof in mijn ontwerp. Je neemt straks "de zwerm" van de houten sokkel af en plaatst hem op de betonnen sokkel. Even nadenken, hoe ga ik alles vervoeren? De plek waar de sculptuur komt te staan is inmiddels definitief gemaakt. Een goede plek, een energetische plek waar mensen elkaar ontmoeten (rokers) en wegen elkaar kruisen (kantoor en koetshuis). 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten